13
פבר

כיריים גז, אינדוקציה או חשמליות? מהם ההבדלים?

כמעצבת פנים העוסקת יום יום בליווי לקוחות בפרויקטים של שיפוץ, כמעט בכל שינוי מטבח (חדש או שידרוג, מוזמנים לקרוא על זה פה) עולה ההתלבטות אצל הלקוחות, האם לבחור בכיריים גז, כיריים אינדוקציה או כיריים חשמליות.

מהם ההבדלים? מהם היתרונות/החסרונות?

אז בכדי להקל על ההשוואה, הכנתי את הטבלה המצורפת בה יש את המידע על כל אחת מהאופציות:

(*ממליצה לפתוח את הטבלה במחשב שם התצוגה נוחה יותר לקריאה)

פרמטר להשוואה כיריים גז כיריים אינדוקציה כיריים חשמליות
הסבר על המכשיר כיריים גז הן הסוג המוכר, הנפוץ וכמובן גם הקונספט הוותיק ביותר. כיריים אינדוקציה למעשה לא מייצרות חום בעצמן, אלא משרים את החום לסיר או למחבת. זה נעשה באמצעות שדה מגנטי מהיר ,שדה זה גורם לזרם חשמלי בכלים פרומגנטיים שיוצר חום ובכך מחממים את המזון. לכיריים אינדוקציה נדרש חשמל תלת פאזי. כיריים חשמליות רגילות משתמשים בסליל מפותל גדול כאלמנט חימום. זרם חשמלי גדול עובר דרך אלמנט זה שיוצר חום, בדומה לחוט להט טונגסטן של נורת ליבון.
שליטה מידית בטמפרטורה אם אתם מחפשים שליטה מלאה על הטמפרטורה במהלך הבישול, בחרו בכיריים גז. הנקודה החיובית ביותר בכיריים אינדוקציה היא השליטה המהירה על הטמפרטורות. שלא כמו בכיריים חשמליות, את הטמפרטורה ניתן להתאים בדייקנות ובאופן מיידי. החיסרון הבולט ביותר שיש לכיריים חשמליות אל מול כיריים גז, הוא השליטה המידית על עוצמת הלהבה. חימום הכיריים לוקח זמן רב יותר וגם הורדת הטמפרטורה היא לא מידיית.
מחיר עלות כיריים גז היא בדרך כלל זולה יותר מעלות כיריים חשמליות, כמו גם עלות השימוש בהן. אם אתם מחפשים כיריים טובות במחיר נמוך, כיריים גז יעשו את העבודה. עם כל החדשנות והיתרונות שמביאות עמן כיריים אינדוקציה, העסק הופך ליקר יותר, אמנם לא משמעותית, אבל בכל זאת יקר יותר. כיריים חשמליות בדרך כלל עולות יותר מאשר כיריים גז. כמו כן, הפעלת הכיריים על חשמל במקום על גז = מחיר יקר יותר על תפעול הכיריים.
פיזור החום להבת הגז אינה אחידה ופיזור החום משתנה. הודות לטכניקה עליה מבוססת פעילות הכיריים, אנרגיה רבה אשר "פוזרה" לאוויר ולא נוצלה כיאות בסוגי הכיריים האחרים, מופנית אל הסיר עצמו ומשדרגת משמעותית את יעילות הבישול.

בכיריים אינדוקציה, אנרגיית החום אינה מתפזרת לכל עבר אלא מתרכזת בסיר עצמו כך שבעוד שבכיריים אחרות מנוצלים רק 40% מהחום, בכיריים אינדוקציה מנוצלים 84% מהחום רק לבישול.

ביחס לכיריים גז, כיריים חשמליות הן מדוייקות הרבה יותר ומאפשרות פיזור חום אחיד וצפוי מראש – לבישול אחיד של כל חלקי הסיר בו זמנית.
סירים מיוחדים ניתן להשתמש בכל סיר או מחבת, כולל סירים מברזל יצוק, פלדת אל-חלד, ווקים, אלומיניום, נחושת וכו'. החיסרון הבולט ביותר שיש בכיריים אינדוקציה הוא כמובן כלי הבישול. אם אין לכם כיריים אינדוקציה, ככל הנראה תצטרכו להחליף את כל הסירים והמחבתות שלכם. לא כל הסירים והמחבתות מומלצים לכיריים חשמליות, כדי להימנע משחיקה ושריטות על גבי הכירה יש להשתמש בסירים ומחבתות ללא תחתית אלומיניום. סירים מנירוסטה או ברזל יצוקה יתאימו לכיריים חשמליות בזמן שסירים ומחבתות מאלומיניום ונחושת עלולים לשרוט את הכיריים.
בטיחות החיסרון הבולט ביותר של כיריים גז הוא נושא הבטיחות. בבחירה בכיריים מסוג זה יש לקחת בחשבון שהבישול יתבצע על אש גלויה, מה שמשאיר פתח לתאונות רבות יותר. כמו כן, הכיריים פחות בטיחותיות לילדים ו/או אנשים מבוגרים. כיריים אינדוקציה הן "כיריים קרות", מה זה אומר? הכירה עצמה בקושי מתחממת, למעט החלק שנמצא ישירות מתחת לכלי הבישול. כמו כן, רוב הכיריים אינדוקציה לא פועלות כאשר לא מונח עליהן כלי בישול מתאים. תכונות אלו חשובות מאוד עבור בית עם ילדים ולא רק.בעצם, ניתן בקלות להימנע מכוויות באצבעות וכד'.. כיריים אינדוקציה הן הכיריים הבטיחותיות ביותר מבין שלוש האופציות. הבישול בכיריים חשמליות נעשה ללא אש גלויה, מה שמפחית משמעותית את הסיכון לכוויות אש והתלקחות שריפה. כמו כן, לרוב הכיריים החשמליות מנגנון בטיחות ילדים.
התאמה לבית נדרש חיבור לחברת גז. לפני שאתם בוחרים בכיריים גז, וודאו כי יש לכם חיבור מתאים בבית. כיריים אינדוקציה, כמו כיריים חשמליות, לא מצריכות חיבור לגז, מה שמקל מאוד על ההתקנה שלהן והופך אותן מושלמות לכל דירה, גם ליחידות דיור. כיריים חשמליות לא מצריכות חיבורים מיוחדים אלא חיבור חשמל בלבד.
ניקיון כיריים גז הן דבר לא קל לניקיון. הן מורכבות ממספר חלקים ויש להן המון מקומות ייעודיים לכליאת לכלוך. כיריים אינדוקציה קלות ביותר לניקוי ובמקרים רבים אין צורך ביותר ממטלית לחה על מנת לנקות את המשטח ולהחזיר לו את המראה המבריק. הכיריים החשמליות קלות מאוד לניקוי. הן לא מצריכות פירוק חלקים ובגלל היותן שטוחות לגמרי הן מונעות הצטברות של פירורים או לכלוכים אחרים. ניקיון כיריים חשמליות נעשה בקלות ע"י מטלית לחה בלבד.
לסיכום כיריים מסוג גז מומלצות במיוחד לבשלנים מקצועיים שמבלים את רוב זמנם במטבח וצריכים שליטה מלאה על הבישול שלהם. פחות מומלצות לבית עם ילדים קטנים ולבישול סטנדרטי.

 

לשיטת בישול זו יתרונות רבים הן בחיסכון והן בבטיחות. חשוב לשקול עלות מול תועלת ולוודא שאתם אכן מוכנים לכיריים אינדוקציה. מבוגרים או ילדים מבשלים ימצאו את הכיריים קצת קשות לתפעול. עיצוב, ניקיון והתקנה פשוטה הם רק חלק מהיתרונות שיש לכיריים חשמליות להציע לכם. היתרון הבולט ביותר של כיריים חשמליות הוא ללא ספק – בטיחות!

יש לקחת בחשבון כי במקרה של הפסקת חשמל, בישול, חימום מים וכו' לא יתאפשרו.

עכשיו מה שנותר לך לעשות, הוא לבחור את הכיריים המתאימות ביותר במטבח שלך, בהתאם להרכב המשפחתי ולתקציב כמובן.

מה דעתך על הפוסט? האם סייע לך בקבלת ההחלטה?

אשמח לתגובתך.